torsdag 4 januari 2018

Mistlar och mord


Titlar: Mistlar och mord
Författare: P.D. James
Översättare: Ulf Danielsson
Bokförlag: Månpocket
Format: Pocket
Tryckt: 2017
Antal sidor: 149
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus

Mistlar och mord är en liten novellsamling av P.D. James och novellerna utspelar sig kring jul. Köpte på mig den just av den anledningen. Har läst några deckare av författaren tidigare som jag gillat mycket.

Så här står det om boken:

 "En risk med att vara bästsäljande deckarförfattare är att man ofta får frågan: 'Har du någonsin varit personligt inblandad i ett mordfall?'" Svaret får vi i en av de fyra, tidigare aldrig översatta berättelserna i Mistlar och mord. De utspelas alla kring jultid. Och i två av dem återknyter vi bekantskapen med Adam Dalgliesh. En perfekt julbok för alla som älskar P. D. James och engelsk kriminallitteratur."

---

Som i de tidigare böckerna jag läst av P.D. James så gillade jag språket. Tycker att alla berättelserna bar riktigt hyfsat bra. Men som vanligt så har jag problem med noveller att jag vill ha mer. Detta format passar inte mig riktigt. Jag vill ofta ha lite längre berättelser där man kan lära känna karaktärerna, miljö, ja egentligen allt lite mer. Men som sagt ändå hyfsat bra och väldigt lättläst.


Betyg: 3,5 / 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar