onsdag 31 januari 2018

Skattkammarön


Titel: Skattkammarön
Författare: Robert Louis Stevenson
Översättare: Christina Westman
Illustratör: Robert Ingpen
Bokförlag: B. Wahlströms
Format: Inbunden
Tryckt: 2013
Antal sidor: 192
Finna att köpa hos: Bokus | CDON

Denna fina upplaga av Skattkammarön av Robert Louise Stevenson blev stående i bokhyllan några år sedan jag köpte den på en Ullaredstur. Nu har jag i alla fall stiftat bekantskap med denna berättelse igen för första gången sedan jag var barn. 

Så här står det om handlingen:

"En gammal sjöman tar in på värdshuset Amiral Benbow med en mystisk sjökista och kusligt prat om en enbent man. Så börjar en av alla tiders mest omtyckta äventyrsberättelser.

Unge Jim Hawkins hittar en skattkarta bland kaptenens tillhörigheter. Tillsammans med doktor Livesey och godsägare Trelawney beger han sig ut att söka kapten Flints skatt. De sätter sin lit till skeppskocken Long John Silver, och när de med en besättning bestående av ruskiga pirater sätter segel mot Skattkammarön utbryter myteri ombord på Hispaniola. I den kapplöpning som följer för att hitta skatten möts Jim och Long John Silver i en rad spännande sammandrabbningar.

Robert Louis Stevenson beskrev själv Skattkammarön som en bok om en karta och en skatt, ett myteri och ett övergivet fartyg, en fin gammal godsägare, en doktor och en enbent skeppskock. Och det är just vad den är och mer därtill."


---

Piratberättelser är ju alltid trevligt och denna gamla klassiker är inget undantag. Var många år sedan jag läste berättelsen om ungen Jim Hawkins sist. Han får ju tag i en skattkarta från en gammal sjöman och snart så är han på skattjakt tillsammans med en doktor, en skeppskock och ett gäng pirater.

Det här är en oerhört fantasifull berättelse som jag minns att jag gillade även som barn. Denna bok är dessutom full av vackra illustrationer, vilket ger ännu mer till storyn. Är så glad att jag läste berättelsen igen.


Betyg: 4 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar