onsdag 9 maj 2018

München


Titel: München
Författare: Robert Harris
Översättare: Svante Skoglund
Bokförlag: Bookmark
Format: Inbunden
Tryckt: 2018
Antal sidor: 338
Finns bla. att köpa hos: Adlibris | Bokus
Tack Bookmark Förlag för boken!

Har läst München av Robert Harris. När jag såg att denna bok skulle komma så kände jag direkt att jag ville läsa den. Har läst ett par andra böcker av författaren som jag gillar jättemycket. Så förhoppningarna var höga även för denna. Blev absolut inte besviken.

Så här står det om handlingen:

"September 1938: Hitler är fast besluten att starta krig i Europa. Chamberlain vill desperat bevara freden. Europas framtid beslutas i en stad som kommer att bli berömd för det möte som äger rum där.

Samtidigt som Chamberlains plan flyger över Engelska kanalen och Führerns tåg åker söderut genom Tyskland, reser två unga män med sina egna hemligheter mot München. Hugh Legat är en av Chamberlains privata sekreterare, Paul Hartmann är en tysk diplomat och medlem av anti-Hitler-rörelsen. De nära vännerna har inte setts på sex år. Nu kommer deras vägar att korsas igen. Vem är du villig att förråda? Dina vänner, din familj, ditt land eller ditt samvete?"


---

Jag har ju som sagt gillat Robert Harris tidigare böcker En officer och spion och Konklaven, så nu när jag läst färdigt denna bok så känner jag att jag gillar den lika mycket som de tidigare. Harris böcker beskriver på ett spännande och intressant sätt historiska skeenden, politiska intriger och maktspel på ett helt suveränt sätt. Så var det även i München. Man riktigt kände hur man var med i tiden och i händelsernas centrum, det var så gastkramande spännande emellanåt. Tycker att det var otroligt intressant att det handlade om Münchenöverenskommelsen. Denna har jag varit dåligt insatt i sedan tidigare. Detta var ju lite innan Andra Världskriget bröt ut så det var intressant få att veta något om sådant som till slut ledde fram till att kriget bröt ut i Europa.

Känner hela tiden när jag läser Harris böcker att det verkligen känns att han är ordentligt påläst i ämnet han skriver om. Genom denna bok har han fått mig intresserad att att läsa mer om denna överenskommelse. Nu hoppas jag att det inte dröjer allt för länge tills det kommer någon ny bok Harris. Han har definitivt hamnat bland mina nya favoritförfattare.


Betyg: 5 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar